Zdravotné stoličky

» » Zdravotné stoličky

Veľa ľudí má v dnešnej dobe „sedavé“ zamestnanie napr. v kancelárii, v obchode, vo firme, atď. Takmer v každej domácnosti je počítač, ktorý používajú rovnako deti aj dospelí a trávia pred ním možno aj niekoľko hodín denne. Veľakrát neriešime či správne sedíme alebo sa hrbíme. To je však veľká chyba, lebo nesprávne a nezdravé sedenie či časom vyberie svoju daň. Našej chrbtici a celkovému zdraviu to veľmi ublíži. Nesprávne zvolená stolička naviac tieto následky urýchľuje a zhoršuje. Ak sa chceme negatívnym vplyvom vyvarovať, mali by sme zvoliť takú stoličku, ktorá nám umožní zdravé sedenie a zabráni mnohohodinovej pasivite nášho svalstva.


Zdravé sedenie

Základným parametrom zdravého sedenia je voľnosť a flexibilita pohybu, čím dosiahneme dostatočné prekrvenie a svalovú regeneráciu. Pre zdravé sedenie je dôležité, aby sme pri práci za počítačom, alebo pri písacom stole mali v osi kancelársku stoličku, klávesnicu a monitor. Je potrebné mať stoličku dostatočne blízko stola, aby sme nemuseli telo príliš nakláňať nad pracovnú plochu.

5 hlavných zásad zdravého sedenia

Existuje 5 hlavných zásad zdravého sedenia:

  • Pohodlný sedák
  • Bezpečnostný podvozok
  • Anatomické operadlo a staviteľné opierky
  • Kvalitný materiál a spracovanie

Dynamické sedenie

Rozhodujúcu úlohu by pri výbere správnej stoličky mohol hrať fakt, či stoličky podporujú tzv. dynamické sedenie, kedy mechanizmus stoličky umožňuje človeku prirodzene meniť podľa potreby polohu svojho tela. Kancelárska stolička, podporujúca dynamické sedenie, je takmer ideálom, ktorého môžeme pri výbere dosiahnuť. Pri správnom sedení by sme nemali pociťovať bolesť. Bolesť je signál tela, ktorý sa spája s aktuálnym alebo potencionálnym porušením tkaniva. Najlepšie je začať uvedomením si zlých návykov pri sedení. Prekrižovanie nôh pri sedení alebo ich podsúvanie pod stoličku, chabé držanie tela na nesprávne nastavenej stoličke a predsunuté držanie hlavy. Okrem správnej polohy pri sede a upraveného pracovného prostredia je prospešné v pravidelných intervaloch (minimálne raz za hodinu) sa postaviť, prejsť, ponaťahovať a snažiť sa urobiť čo najviac práce v stoji.

Dôsledky nesprávneho sedenia

Zhrnieme dôsledky nesprávneho sedenia:

  • Preťaženie kĺbov, svalov a väzov
  • Bolesti hlavy, šije, chrbtice a kĺbov
  • Zvýšené zaťaženie chrbtice, hlavne medzistavcových platničiek
  • Plytké dýchanie, zhoršené zásobovanie tkanív kyslíkom
  • Zhoršenú cirkuláciu krvi a lymfy
  • Negatívne pôsobí na tráviace ústrojenstvo
  • Fyzickú a psychickú únavu
  • Svalovú dysbalanciu → chabé držanie tela.

Všetky tieto dôsledky nesprávneho a nezdravého sedenia by mali byť pre nás strašiakom, ak nechceme obetovať svoje zdravie. Preto výber kvalitnej a „zdravej“ stoličky je veľmi dôležitý. Existuje veľa typov a druhov takýchto stoličiek. Záleží už len od nás, koľko sme ochotní zainvestovať do tej správnej stoličky. Ale rozhodne by sme nemali šetriť na vlastnom zdraví!